گیربکس

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس بی ام و
امتیاز این پست post

تعمیر گیربکس بی ام و: راهنمای کامل تعمیر گیربکس بی ام و (اتوماتیک و دستی). بررسی علائم خرابی، دلایل، هزینه ها، و نگهداری پیشرفته گیربکس های ZF و DCT در سال 1404. تخصص مرسدس خودرو.

مقدمه

مقاله ای که در ادامه مطالعه خواهید فرمود، با همت و تخصص کارشناسان و تیم تولید محتوای مجموعه مرسدس خودرو و با در نظر گرفتن آخرین دستاوردهای فنی و تجربیات تعمیرگاهی تا تاریخ امروز، تهیه و تدوین گردیده است.با توجه به فناوری های پیچیده به کار رفته در سیستم های انتقال قدرت این برند آلمانی، موضوع تعمیر گیربکس بی ام و و نگهداری صحیح از آن، برای تمامی دارندگان این خودروهای لوکس و اسپرت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 

آنچه در این مطلب خواهیم خواند :

مرسدس خودرو: تخصص برتر در خدمات خودروهای لوکس آلمانی و وارداتی

مجموعه مرسدس خودرو با افتخار و با تکیه بر سال ها تجربه گران بها، دانش فنی عمیق، و بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات عیب یابی و تعمیرگاهی روز دنیا، به عنوان یکی از مراکز پیشرو و مورد اعتماد در زمینه تعمیر و سرویس های دوره ای خودروهای خارجی و وارداتی، به ویژه خودروهای لوکس آلمانی نظیر مرسدس بنز و بی ام و، در ایران شناخته می شود. در مرسدس خودرو، ما نه تنها به تعمیر خودروی شما می پردازیم، بلکه به ارائه تجربه ای مطمئن و شفاف به شما به عنوان مالک یک خودروی ارزشمند، متعهد هستیم.

تعمیر گیربکس بی ام و: راهنمای جامع عیب یابی، تعمیرات فوق تخصصی و نگهداری پیشرفته 

تعمیر گیربکس بی ام و، فرآیندی است که نیازمند دانش فنی بسیار بالا، تجربه عملی گسترده، و دسترسی به ابزارها و اطلاعات تخصصی روز می باشد. گیربکس های مدرن بی ام و، اعم از اتوماتیک های پیشرفته استپ ترونیک (Steptronic) ساخت ZF، گیربکس های دوکلاچه (DCT) در مدل های اسپرت M، و یا حتی گیربکس های دستی که در برخی مدل های خاص یافت می شوند، از جمله پیچیده ترین و دقیق ترین مجموعه های مکانیکی و الکترونیکی در صنعت خودروسازی به شمار می روند. 

آشنایی با نسل های مختلف گیربکس های بی ام و: از استپ ترونیک تا DCT و فراتر از آن پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

شرکت بی ام و (BMW – Bayerische Motoren Werke AG) همواره به عنوان یکی از پیشگامان در استفاده از فناوری های نوین در سیستم های انتقال قدرت شناخته شده است. این شرکت در طول دهه های متمادی، با همکاری تأمین کنندگان برجسته ای چون ZF Friedrichshafen AG و Getrag (اکنون بخشی از Magna PT)، طیف وسیعی از گیربکس های دستی و اتوماتیک را در مدل های مختلف خود به کار گرفته است که هر یک دارای ویژگی ها و مشخصات فنی منحصر به فردی هستند. شناخت این نسل ها برای درک بهتر فرآیند تعمیر گیربکس بی ام و ضروری است.

۱. گیربکس های اتوماتیک استپ ترونیک (Steptronic) ساخت ZF:

  • محبوبیت و گستردگی: این دسته از گیربکس ها، به ویژه سری های 6HP (شش سرعته) و 8HP (هشت سرعته) ساخت شرکت ZF، به طور گسترده ای در اکثر مدل های بی ام و از سری ۱ تا سری ۷، و همچنین در مدل های X مورد استفاده قرار گرفته اند.
  • فناوری: این گیربکس ها از نوع اتوماتیک معمولی با مبدل گشتاور (Torque Converter) و مجموعه ای از دنده های سیاره ای هستند، اما با بهره گیری از واحد کنترل الکترونیکی پیشرفته (EGS یا TCU) و سیستم مکاترونیک (Mechatronics Unit) که شامل شیر برقی ها (Solenoids) و سنسورهاست، قابلیت تعویض دنده بسیار سریع، نرم، و هوشمند را فراهم می کنند. قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (حالت M/S) نیز یکی از ویژگی های بارز آن هاست.
  • نسل ها:
    • ZF 6HP (مانند 6HP19, 6HP21, 6HP26, 6HP28): در مدل های تولید شده از اوایل دهه ۲۰۰۰ تا حدود ۲۰۱۰-۲۰۱۲ رایج بودند.
    • ZF 8HP (مانند 8HP45, 8HP50, 8HP70, 8HP75, 8HP90): از حدود سال ۲۰۱۰ به بعد به تدریج جایگزین نسل قبلی شده و به دلیل راندمان بالاتر، تعویض دنده های سریع تر، و قابلیت تحمل گشتاور بیشتر، به استاندارد طلایی در بسیاری از خودروهای لوکس و اسپرت، از جمله اکثر مدل های فعلی بی ام و، تبدیل شده اند. این نسل خود نیز دارای ویرایش ها و به روزرسانی های متعددی بوده است.
  • اهمیت در تعمیر: تعمیر گیربکس بی ام و از این نوع، به دلیل پیچیدگی واحد مکاترونیک و نیاز به برنامه ریزی و کالیبراسیون دقیق پس از تعمیر، نیازمند تخصص و تجهیزات ویژه ای است.

۲. گیربکس های دوکلاچه (Dual-Clutch Transmission – DCT):

  • کاربرد: این نوع گیربکس، که با نام M-DCT نیز در برخی مدل های بی ام و شناخته می شود، عمدتاً در مدل های اسپرت و پرفورمنس بالای سری M (مانند M3, M4, M5, M6 در نسل های خاص) و برخی مدل های Z4 به کار رفته است.
  • فناوری: DCT عملکردی شبیه به دو گیربکس دستی موازی دارد که هر یک توسط یک کلاچ مجزا کنترل می شوند. این ساختار امکان تعویض دنده فوق العاده سریع (در حد چند میلی ثانیه) و بدون وقفه در انتقال قدرت را فراهم می کند که برای رانندگی اسپرت ایده آل است.
  • تعمیر: تعمیر گیربکس بی ام و از نوع DCT نیز به دلیل مکانیزم های پیچیده کلاچ و سیستم کنترل الکترونیکی آن، بسیار تخصصی است.

۳. گیربکس های دستی (Manual Transmission):

  • کاربرد: اگرچه با افزایش محبوبیت گیربکس های اتوماتیک پیشرفته، استفاده از گیربکس دستی در مدل های جدیدتر بی ام و کاهش یافته است، اما همچنان در برخی مدل های اسپرت تر (به ویژه برای بازارهای خاص یا به عنوان یک آپشن برای علاقه مندان به رانندگی کاملاً درگیر) و یا در نسل های قدیمی تر، گیربکس های دستی ۵ یا ۶ سرعته (معمولاً ساخت Getrag یا ZF) یافت می شوند.
  • تعمیر: تعمیر گیربکس بی ام و دستی، نسبت به انواع اتوماتیک، معمولاً ساده تر و کم هزینه تر است، اما همچنان نیازمند دقت و استفاده از قطعات با کیفیت می باشد.

۴. فناوری های نوین و آینده:

  • بی ام و همواره در حال تحقیق و توسعه بر روی نسل های جدیدتر سیستم های انتقال قدرت، از جمله گیربکس های اتوماتیک با تعداد دنده های بیشتر، بهبودهای نرم افزاری برای افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، و همچنین سیستم های هیبریدی و الکتریکی است که در آن ها گیربکس نقش متفاوتی ایفا می کند یا حتی حذف می شود.

آگاهی از نوع دقیق گیربکس به کار رفته در مدل و سال ساخت خودروی بی ام و شما (که معمولاً از طریق شماره VIN یا مراجعه به منابع فنی قابل تشخیص است)، اولین و مهم ترین گام برای هرگونه اقدام مربوط به نگهداری یا تعمیر گیربکس بی ام و می باشد. در مجموعه مرسدس خودرو، ما با دسترسی به آخرین اطلاعات فنی و نرم افزارهای تخصصی، آماده ارائه خدمات دقیق برای انواع این گیربکس ها هستیم.

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس بی ام و

علائم هشداردهنده: چگونه مشکلات بالقوه گیربکس بی ام و را زودتر تشخیص دهیم؟

گیربکس های پیشرفته بی ام و، اگرچه برای عملکرد بالا و دوام طراحی شده اند، اما همانند هر سیستم مکانیکی و الکترونیکی دیگری، ممکن است در طول زمان و با کارکرد، دچار فرسودگی یا مشکل شوند. تشخیص زودهنگام علائم و نشانه های هشداردهنده، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب های گسترده تر و کاهش هزینه های تعمیر گیربکس بی ام و دارد. به عنوان یک راننده آگاه، به تغییرات در رفتار خودروی خود حساس باشید:

  1. مشکلات محسوس در تعویض دنده (به ویژه در گیربکس های اتوماتیک استپ ترونیک و DCT):
    • تقه یا ضربه هنگام شروع حرکت یا تعویض دنده (Harsh Engagement/Shifting): احساس ضربه یا تکان شدید هنگام قرار دادن اهرم دنده در حالت D یا R، یا در حین تعویض اتوماتیک دنده ها.
    • تأخیر در درگیر شدن دنده (Delayed Engagement): مکث قابل توجه بین انتخاب دنده و شروع حرکت یا انتقال قدرت.
    • لغزش دنده (Gear Slippage): دور موتور به طور ناگهانی بالا می رود بدون اینکه شتاب خودرو متناسب با آن افزایش یابد، یا احساس می کنید خودرو برای لحظه ای قدرت خود را از دست می دهد.
    • تعویض دنده های نامنظم یا نابه هنگام: تعویض دنده در دور موتور نامناسب (خیلی زود یا خیلی دیر)، یا عدم تعویض به دنده مورد انتظار.
    • گیر کردن در یک دنده خاص یا عدم امکان انتخاب برخی دنده ها.
    • مشکل در حالت دستی (Steptronic/M Mode): عدم پاسخگویی به دستورات تعویض دنده از طریق پدال های پشت فرمان یا اهرم دنده.
  2. صداهای غیرعادی و نگران کننده از ناحیه گیربکس:
    • صدای زوزه، وزوز، یا ناله (Whining, Humming, or Howling): این صداها که معمولاً با افزایش سرعت یا دور موتور تغییر می کنند، می توانند نشانه ای از سطح پایین روغن، خرابی پمپ روغن، یا ساییدگی بلبرینگ ها و چرخ دنده های داخلی باشند.
    • صدای کوبش، تق تق، یا ضربه (Clunking, Banging, or Thumping): به ویژه هنگام توقف، شروع حرکت، یا عبور از دست اندازها، که ممکن است مربوط به مشکلات داخلی گیربکس یا اتصالات آن به شاسی باشد.
    • صدای خراشیدگی یا ساییدن فلز (Grinding): اگر این صدا، به خصوص هنگام تعویض دنده (در دستی یا حتی اتوماتیک در شرایط خاص) شنیده شود، نشانه ای از مشکل جدی و نیاز به توقف فوری خودرو است.
  3. لرزش یا ارتعاشات غیرمعمول:
    • احساس لرزش در کف خودرو، فرمان، یا اهرم دنده که قبلاً وجود نداشته، به ویژه در سرعت های خاص یا هنگام شتاب گیری، می تواند با مشکلات گیربکس یا مبدل گشتاور مرتبط باشد.
  4. نشت روغن گیربکس (Transmission Fluid Leak):
    • مشاهده هرگونه لکه روغن (معمولاً قرمز رنگ یا کهربایی تیره، بسته به نوع روغن) در زیر محلی که خودرو پارک شده، باید جدی گرفته شود. نشتی روغن از کاسه نمدها، واشرها، یا پوسته گیربکس می تواند به سرعت منجر به کاهش سطح روغن و آسیب های جبران ناپذیر شود.
  5. بوی سوختگی یا غیرعادی:
    • استشمام بوی شبیه به روغن سوخته یا مواد شیمیایی تند از ناحیه گیربکس، می تواند نشان دهنده گرم شدن بیش از حد روغن و اجزای داخلی باشد.
  6. روشن شدن چراغ های هشدار در صفحه کیلومتر:
    • چراغ هشدار گیربکس (Transmission Warning Light): معمولاً با نماد یک چرخ دنده یا عبارت “Transmission Fault” یا مشابه آن.
    • چراغ چک موتور (Check Engine Light): گاهی اوقات، مشکلات مربوط به گیربکس می تواند منجر به ثبت کدهای خطا در ECU موتور و روشن شدن این چراغ نیز بشود.
    • پیام های خطا در نمایشگر اطلاعات خودرو (iDrive).
این مقاله هم شاید بکارت بیاد
تعمیر گیربکس 207

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتی اگر به نظر جزئی برسند، توصیه اکید ما این است که در اولین فرصت ممکن به یک مرکز تخصصی و معتبر برای بررسی و تعمیر گیربکس بی ام و خود مراجعه نمایید. تشخیص و اقدام به موقع، کلید جلوگیری از تبدیل شدن یک مشکل کوچک به یک تعمیر پرهزینه و گسترده است. کارشناسان ما در مرسدس خودرو با بهره گیری از تجهیزات دیاگ پیشرفته، آماده ارائه خدمات عیب یابی دقیق برای خودروی شما هستند.

دلایل اصلی و ریشه ای بروز مشکلات در گیربکس های پیشرفته و حساس بی ام و پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

گیربکس های بی ام و، به ویژه انواع اتوماتیک مدرن آن ها، سیستم هایی بسیار دقیق و مهندسی شده هستند که برای ارائه عملکرد بالا و تجربه رانندگی لذت بخش طراحی شده اند. با این حال، این پیچیدگی و دقت، آن ها را نسبت به برخی عوامل و شرایط، حساس تر می کند. آگاهی از دلایل اصلی که می توانند منجر به بروز مشکل و نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و شوند، به شما در نگهداری بهتر و پیشگیری از خرابی کمک می کند.

  1. مسائل مربوط به روغن گیربکس (ATF – Automatic Transmission Fluid):
    • اهمیت فوق العاده: روغن در گیربکس های اتوماتیک بی ام و، نقشی بسیار فراتر از روانکاری صرف دارد. این سیال وظیفه انتقال فشار هیدرولیک برای فعال کردن کلاچ ها و باندها، خنک کاری قطعات، و تمیزکاری داخلی را نیز بر عهده دارد.
    • سطح پایین روغن: ناشی از نشتی های احتمالی از کاسه نمدها، واشر سینی روغن گیربکس (کارتر)، یا لوله های خنک کننده. عملکرد با سطح روغن پایین، به سرعت منجر به داغ شدن بیش از حد، لغزش کلاچ ها، و آسیب به قطعات می شود.
    • کیفیت پایین یا نامناسب بودن نوع روغن: گیربکس های بی ام و (به ویژه ZF) نیاز به روغن های ATF بسیار خاص با فرمولاسیون و مواد افزودنی ویژه (مانند ZF LifeguardFluid 6, 8, 9 یا معادل های مورد تأیید بی ام و) دارند. استفاده از روغن های عمومی یا با مشخصات نامناسب، حتی اگر از برندهای معروف باشند، می تواند به شدت به عملکرد و دوام گیربکس آسیب برساند و منجر به مشکلاتی مانند تقه زدن، لغزش، یا خرابی زودرس واحد مکاترونیک شود.
    • عدم تعویض به موقع روغن و فیلتر: اگرچه برخی تولیدکنندگان (از جمله خود بی ام و در برخی دوره ها برای برخی مدل ها) ادعای “روغن مادام العمر” (Lifetime Oil) را مطرح کرده اند، اما تجربه نشان داده است که تعویض منظم روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک (معمولاً هر ۶۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر، بسته به مدل و شرایط کارکرد) برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر آن بسیار ضروری است. روغن به مرور زمان خاصیت خود را از دست داده و با ذرات سایشی آلوده می شود.
  2. مشکلات واحد مکاترونیک (Mechatronics Unit) یا همان “ساعت گیربکس”:
    • قلب الکتروهیدرولیکی گیربکس: واحد مکاترونیک، ترکیبی از بدنه شیرهای هیدرولیکی (Valve Body)، شیر برقی ها (Solenoids)، سنسورهای مختلف (دما، فشار، سرعت)، و گاهی اوقات، خود واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (TCU/EGS) است که در داخل پوسته گیربکس قرار دارد. این بخش، مغز و سیستم عصبی گیربکس اتوماتیک بوده و تمامی فرآیندهای تعویض دنده را کنترل می کند.
    • دلایل خرابی: فرسودگی طبیعی شیر برقی ها، آلودگی روغن و گرفتگی مسیرهای باریک هیدرولیکی، مشکلات الکتریکی در سنسورها یا سیم کشی داخلی، و یا خرابی خود TCU.
    • علائم: تقه زدن شدید هنگام تعویض دنده، لغزش دنده، گیر کردن در یک دنده خاص، یا روشن شدن چراغ هشدار گیربکس.
    • تعمیر: تعمیر گیربکس بی ام و در این بخش بسیار تخصصی بوده و ممکن است شامل تمیزکاری و سرویس واحد مکاترونیک، تعویض شیر برقی های معیوب، یا در موارد شدیدتر، تعویض کامل واحد مکاترونیک و برنامه ریزی مجدد آن باشد.
  3. فرسودگی و خرابی قطعات مکانیکی داخلی:
    • پک های کلاچ و باندها (Clutch Packs and Bands): در گیربکس های اتوماتیک، این قطعات اصطکاکی وظیفه درگیر کردن و آزاد کردن دنده های مختلف را بر عهده دارند. با گذشت زمان و کارکرد، ممکن است دچار ساییدگی یا سوختگی شوند که منجر به لغزش دنده یا عدم درگیری صحیح می شود.
    • مبدل گشتاور (Torque Converter): این قطعه که اتصال بین موتور و گیربکس اتوماتیک را برقرار می کند، ممکن است دچار مشکلاتی مانند خرابی کلاچ قفل شونده (Lock-up Clutch) یا مشکلات داخلی دیگر شود که منجر به لرزش، کاهش شتاب، یا صداهای غیرعادی می گردد.
    • بلبرینگ ها و چرخ دنده ها: اگرچه در گیربکس های اتوماتیک با نگهداری صحیح کمتر دچار مشکل می شوند، اما در صورت کارکرد با روغن نامناسب یا سطح پایین، یا پس از کارکردهای بسیار بالا، ممکن است دچار ساییدگی یا خرابی شوند.
  4. مسائل الکترونیکی و نرم افزاری:
    • علاوه بر خود واحد مکاترونیک، ممکن است مشکلات مربوط به سیم کشی خارجی گیربکس، اتصالات کانکتورها، یا حتی نرم افزار واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (EGS/TCU) نیز منجر به عملکرد نادرست شود. گاهی اوقات، یک به روزرسانی ساده نرم افزار می تواند برخی مشکلات را برطرف کند.
  5. سبک رانندگی خشن و فشار بیش از حد:
    • رانندگی اسپرت و پرشتاب مداوم، معکوس کشیدن های مکرر و نابه جا، یا بکسل کردن بارهای سنگین، می تواند فشار زیادی به تمامی اجزای گیربکس وارد کرده و استهلاک آن ها را تسریع بخشد.

آگاهی از این دلایل و انجام سرویس های دوره ای منظم در مراکز تخصصی مانند مرسدس خودرو، بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی و نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و با هزینه های بالا است.

فرآیند عیب یابی تخصصی گیربکس بی ام و با استفاده از تجهیزات مدرن و دانش فنی روز

تشخیص دقیق علت اصلی بروز مشکل در گیربکس های پیشرفته بی ام و، نیازمند ترکیبی از تجربه تکنسین، دانش فنی عمیق نسبت به ساختار و عملکرد این سیستم ها، و از همه مهم تر، دسترسی به تجهیزات عیب یابی (دیاگ) تخصصی و اطلاعات فنی به روز می باشد. در مراکز معتبری مانند مرسدس خودرو، فرآیند عیب یابی برای تعمیر گیربکس بی ام و معمولاً شامل مراحل زیر است:

۱. مصاحبه دقیق با مالک خودرو و تست اولیه:

  • همانطور که پیشتر اشاره شد، دریافت شرح کامل از علائم مشاهده شده توسط راننده، اولین گام است.
  • سپس، تکنسین متخصص، در صورت امکان و ایمنی، یک تست رانندگی انجام می دهد تا خود به طور مستقیم عملکرد گیربکس را در شرایط مختلف (شتاب گیری، کاهش سرعت، تعویض دنده در حالت های مختلف، حرکت در سربالایی و سرازیری) ارزیابی کرده و صداها یا لرزش های غیرعادی را شناسایی نماید.

۲. اتصال دستگاه دیاگ تخصصی بی ام و (مانند ISTA/D یا ابزارهای معادل):

  • این مرحله، یکی از مهم ترین بخش های عیب یابی گیربکس های مدرن بی ام و است. نرم افزارهای تخصصی دیاگ بی ام و (مانند ISTA – Integrated Service Technical Application) امکان دسترسی به واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (EGS یا TCU) و سایر ماژول های مرتبط را فراهم می کنند.
  • خواندن کدهای خطا (Fault Codes / DTCs): دستگاه دیاگ، تمامی کدهای خطای فعال یا ذخیره شده در حافظه EGS را بازیابی می کند. هر کد خطا، به یک مشکل یا نقص خاص در عملکرد یک سنسور، شیر برقی، یا بخش دیگری از سیستم اشاره دارد. (مثلاً خطای مربوط به فشار پایین روغن، لغزش یک کلاچ خاص، یا مشکل در ارتباط با یک سنسور).
  • مشاهده پارامترهای زنده (Live Data / Actual Values): تکنسین می تواند مقادیر لحظه ای پارامترهای مختلف عملکردی گیربکس را مشاهده و تحلیل کند، از جمله:
    • دمای روغن گیربکس (بسیار مهم برای تشخیص داغ شدن بیش از حد).
    • فشار روغن در نقاط مختلف سیستم هیدرولیک.
    • سرعت شفت های ورودی و خروجی گیربکس.
    • وضعیت و جریان الکتریکی شیر برقی ها (Solenoids).
    • وضعیت کلاچ ها و باندهای درگیر.
    • مقادیر مربوط به تطبیق (Adaptation Values) کلاچ ها. مقایسه این مقادیر با محدوده های استاندارد تعریف شده توسط کارخانه، به شناسایی دقیق تر مشکل کمک می کند.
  • اجرای تست های عملکردی (Component Actuation / Functional Tests): دستگاه دیاگ امکان فعال سازی یا تست برخی از اجزای گیربکس (مانند برخی شیر برقی ها) را به صورت جداگانه فراهم می کند تا از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود.

۳. بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس (ATF):

  • حتی اگر کدهای خطای واضحی وجود نداشته باشد، بررسی وضعیت روغن گیربکس الزامی است. سطح پایین روغن، رنگ تیره و سوخته، یا وجود بوی غیرعادی، نشانه های مهمی از وجود مشکل هستند. در برخی موارد، ممکن است نمونه ای از روغن برای آنالیز دقیق تر به آزمایشگاه ارسال شود.

۴. بررسی های فیزیکی و مکانیکی تکمیلی:

  • بازرسی نشتی: بررسی دقیق پوسته گیربکس، سینی روغن (کارتر)، کاسه نمدها، و لوله های خنک کننده برای هرگونه نشتی روغن.
  • بررسی اتصالات الکتریکی: اطمینان از سلامت و محکم بودن تمامی کانکتورها و سیم کشی های مربوط به گیربکس و EGS.
  • بررسی دسته موتورها و دسته گیربکس: خرابی این قطعات می تواند منجر به لرزش یا ضربه شود که گاهی با مشکل گیربکس اشتباه گرفته می شود.
  • تست فشار روغن (در صورت نیاز): با استفاده از گیج های فشار مخصوص، فشار روغن در نقاط کلیدی سیستم هیدرولیک گیربکس اندازه گیری می شود.

۵. استفاده از اطلاعات فنی و نقشه های تعمیراتی بی ام و (مانند TIS):

  • تکنسین های متخصص به راهنماهای تعمیراتی رسمی بی ام و (Technical Information System – TIS) و نقشه های الکتریکی و هیدرولیکی دسترسی دارند که به آن ها در درک بهتر عملکرد سیستم و دنبال کردن رویه های صحیح عیب یابی و تعمیر کمک می کند.

۶. به روزرسانی نرم افزار EGS/TCU (در صورت لزوم و امکان):

  • گاهی اوقات، برخی مشکلات عملکردی گیربکس ناشی از باگ های نرم افزاری یا نیاز به کالیبراسیون مجدد است که با به روزرسانی یا برنامه ریزی مجدد نرم افزار EGS/TCU توسط دستگاه دیاگ تخصصی برطرف می شود.

پس از انجام این مراحل جامع، تکنسین متخصص قادر خواهد بود با دقت بالایی علت اصلی مشکل را شناسایی کرده و بهترین و اقتصادی ترین راهکار را برای تعمیر گیربکس بی ام و شما پیشنهاد دهد. این راهکار می تواند از یک تنظیم ساده یا تعویض یک سنسور، تا تعمیر یا تعویض واحد مکاترونیک، یا حتی اورهال کامل گیربکس متغیر باشد. انتخاب یک مرکز با تجهیزات مدرن و پرسنل آموزش دیده مانند مرسدس خودرو، تضمین کننده یک عیب یابی دقیق و اصولی است.

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس بی ام و

واحد مکاترونیک (Mechatronics Unit) گیربکس بی ام و: قلب و مغز الکتروهیدرولیکی پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

در گیربکس های اتوماتیک مدرن بی ام و، به ویژه سری های ZF 6HP و 8HP، واحد مکاترونیک (Mechatronics Unit) نقشی بسیار مهم و مرکزی ایفا می کند. این واحد را می توان به عنوان “قلب و مغز” الکتروهیدرولیکی گیربکس در نظر گرفت که وظیفه کنترل دقیق و هوشمندانه تمامی فرآیندهای تعویض دنده را بر عهده دارد. (اصلاح: “قلب و مغز” ممکن است کمی احساسی باشد، بهتر است بگوییم: “مرکز کنترل الکتروهیدرولیکی اصلی”). واحد مکاترونیک، مرکز کنترل الکتروهیدرولیکی اصلی گیربکس است.

اجزای اصلی واحد مکاترونیک:

  1. بدنه شیرهای هیدرولیکی (Valve Body):
    • مجموعه ای پیچیده از کانال ها، سوپاپ ها (Valves)، و پیستون های هیدرولیکی است که جریان روغن ATF را به سمت کلاچ ها، باندها، و سایر عملگرهای داخلی گیربکس هدایت و کنترل می کند. طراحی دقیق این مسیرها و عملکرد صحیح سوپاپ ها برای تعویض دنده نرم و دقیق ضروری است.
  2. شیر برقی ها یا سلونوئیدها (Solenoids):
    • این قطعات الکترومکانیکی، دستورات الکتریکی را از واحد کنترل گیربکس (EGS/TCU) دریافت کرده و با باز و بسته کردن مسیرهای روغن در بدنه شیرها، فشار هیدرولیک را برای درگیر یا آزاد کردن کلاچ ها و باندها تنظیم می کنند. هر گیربکس دارای چندین شیر برقی برای کنترل عملکردهای مختلف (مانند کنترل فشار خط اصلی، کنترل کلاچ قفل شونده مبدل گشتاور، و کنترل هر یک از کلاچ های دنده) می باشد.
  3. سنسورهای داخلی:
    • واحد مکاترونیک معمولاً شامل سنسورهای مختلفی است که اطلاعات مهمی را به EGS/TCU ارسال می کنند، از جمله:
      • سنسورهای سرعت شفت ورودی و خروجی: برای تشخیص لغزش کلاچ ها و محاسبه نسبت دنده.
      • سنسور دمای روغن گیربکس (ATF Temperature Sensor): برای پایش دمای روغن و تنظیم عملکرد گیربکس بر اساس آن (مثلاً برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد).
      • سنسور فشار روغن (در برخی مدل ها).
  4. واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (EGS/TCU – Transmission Control Unit) – گاهی اوقات مجتمع با مکاترونیک:
    • در بسیاری از گیربکس های ZF که در بی ام و استفاده می شوند (به ویژه نسل های جدیدتر 8HP)، خود TCU یا حداقل بخش قابل توجهی از مدارهای الکترونیکی آن، به صورت فیزیکی با واحد مکاترونیک یکپارچه شده و در داخل پوسته گیربکس (در تماس با روغن) قرار دارد. این طراحی به کاهش تأخیر در انتقال سیگنال و بهبود عملکرد کمک می کند، اما از طرفی، تعمیر یا تعویض آن را نیز پیچیده تر و پرهزینه تر می سازد.

مشکلات رایج واحد مکاترونیک و علائم آن ها: خرابی واحد مکاترونیک یکی از دلایل شایع نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و است. علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تقه یا ضربه شدید هنگام تعویض دنده.
  • لغزش دنده یا تأخیر در درگیر شدن.
  • گیر کردن در یک دنده خاص (حالت اضطراری یا Limp Mode).
  • روشن شدن چراغ هشدار گیربکس.
  • ثبت کدهای خطای مربوط به شیر برقی ها، سنسورها، یا فشار روغن در دستگاه دیاگ.

تعمیر یا تعویض واحد مکاترونیک:

  • تعمیر: در برخی موارد، اگر مشکل محدود به یک یا چند شیر برقی معیوب، یا گرفتگی در مسیرهای هیدرولیکی باشد، امکان تعمیر واحد مکاترونیک (شامل تعویض شیر برقی ها، تمیزکاری بدنه شیرها، یا حتی تعمیر بردهای الکترونیکی در موارد خاص) توسط متخصصین وجود دارد.
  • تعویض: اگر آسیب به واحد مکاترونیک گسترده باشد، یا اگر TCU یکپارچه با آن دچار مشکل غیرقابل تعمیر شده باشد، نیاز به تعویض کامل واحد مکاترونیک خواهد بود. این قطعه معمولاً بسیار گران قیمت است و پس از نصب، نیاز به برنامه ریزی (Programming) و کدیابی (Coding) با استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی بی ام و دارد تا با سایر ماژول های خودرو هماهنگ شود.

به دلیل حساسیت و پیچیدگی بالای واحد مکاترونیک، هرگونه اقدام برای تعمیر گیربکس بی ام و در این بخش باید توسط تکنسین های بسیار ماهر و با استفاده از قطعات اصلی و تجهیزات تخصصی انجام شود. مرسدس خودرو با در اختیار داشتن این امکانات، آماده ارائه خدمات دقیق در این زمینه می باشد.

اهمیت استفاده از روغن گیربکس (ATF) اصلی و استاندارد بی ام و (مانند ZF Lifeguard) پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

همانطور که خون برای بدن انسان ضروری است، روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) نیز برای سلامت و عملکرد صحیح گیربکس پیشرفته بی ام و شما، نقشی بسیار مهم و تعیین کننده دارد. استفاده از نوع صحیح روغن، با مشخصات و استانداردهای دقیق توصیه شده توسط بی ام و یا سازنده گیربکس (مانند ZF)، یکی از کلیدی ترین عوامل در پیشگیری از نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و و تضمین طول عمر آن است.

چرا استفاده از ATF اصلی و استاندارد اینقدر مهم است؟

  1. فرمولاسیون ویژه برای نیازهای خاص گیربکس:
    • گیربکس های اتوماتیک مدرن بی ام و (به ویژه سری های ZF 6HP و 8HP) دارای طراحی بسیار دقیق و قطعات با تلرانس های بسیار کم هستند. روغن ATF مورد استفاده در این گیربکس ها باید دارای فرمولاسیون خاصی باشد که بتواند نیازهای منحصر به فرد آن ها را از نظر روانکاری، انتقال حرارت، ضریب اصطکاک برای عملکرد صحیح کلاچ ها، و سازگاری با مواد به کار رفته در آب بندها (Seals) و قطعات الکترونیکی (مانند شیر برقی ها در واحد مکاترونیک) برآورده سازد.
    • روغن های ATF اصلی بی ام و یا روغن های مورد تأیید مستقیم سازنده گیربکس مانند سری ZF LifeguardFluid (مثلاً LifeguardFluid 6 برای گیربکس های 6HP، و LifeguardFluid 8 یا ۹ برای گیربکس های 8HP و 9HP) دقیقاً با همین مشخصات و برای همین نیازها تولید شده اند.
  2. حفظ عملکرد بهینه کلاچ ها و باندها:
    • ضریب اصطکاک روغن ATF نقش بسیار مهمی در نحوه درگیر شدن و آزاد شدن نرم و دقیق کلاچ ها و باندهای داخلی گیربکس دارد. استفاده از روغن نامناسب با ضریب اصطکاک متفاوت، می تواند منجر به لغزش کلاچ ها (که باعث سایش و سوختگی آن ها می شود)، یا درگیری خشن و با ضربه (تقه زدن) گردد.
  3. محافظت از واحد مکاترونیک:
    • واحد مکاترونیک با شیر برقی های بسیار حساس و مسیرهای باریک هیدرولیکی خود، به شدت به تمیزی و کیفیت روغن وابسته است. روغن نامناسب یا آلوده می تواند باعث گرفتگی شیر برقی ها، اختلال در عملکرد، و در نهایت خرابی این قطعه گران قیمت شود.
  4. پایداری حرارتی و مقاومت در برابر اکسیداسیون:
    • گیربکس های اتوماتیک در حین کار، حرارت قابل توجهی تولید می کنند. روغن ATF باید دارای پایداری حرارتی بالایی باشد تا در دماهای بالا خاصیت خود را از دست ندهد و دچار اکسیداسیون و تجزیه نشود. روغن های اصلی معمولاً از این نظر عملکرد بسیار بهتری دارند.
  5. سازگاری با مواد آب بندی و قطعات پلاستیکی/لاستیکی:
    • استفاده از روغن نامناسب ممکن است در درازمدت باعث خوردگی، تورم، یا خشک شدن کاسه نمدها، اورینگ ها، و سایر قطعات پلاستیکی یا لاستیکی داخل گیربکس شده و منجر به نشتی یا مشکلات دیگر شود.
  6. حفظ گارانتی خودرو (در دوره گارانتی):
    • استفاده از روغن غیر اصلی یا نامنطبق با مشخصات توصیه شده توسط بی ام و، می تواند منجر به ابطال گارانتی گیربکس خودروی شما شود.

پیامدهای استفاده از روغن نامناسب:

  • تعویض دنده خشن یا با تأخیر.
  • لغزش دنده.
  • داغ شدن بیش از حد گیربکس.
  • ایجاد صداهای غیرعادی.
  • کاهش طول عمر قطعات داخلی و نیاز زودرس به تعمیر گیربکس بی ام و.
  • خرابی واحد مکاترونیک.

بنابراین، هرگز در مورد کیفیت و نوع روغن گیربکس اتوماتیک بی ام و خود ریسک نکنید. همواره از روغن اصلی توصیه شده توسط بی ام و یا معادل های دقیقاً مورد تأیید سازنده گیربکس (مانند ZF Lifeguard) استفاده کرده و تعویض آن را در فواصل زمانی یا کیلومتر کارکرد مشخص شده، در یک مرکز تخصصی مانند مرسدس خودرو انجام دهید. این، بهترین بیمه برای سلامت بلندمدت گیربکس شماست.

سرویس های دوره ای و نگهداری پیشگیرانه: کلید افزایش طول عمر گیربکس بی ام و

بهترین راه برای به حداقل رساندن احتمال نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و و هزینه های سنگین مرتبط با آن، انجام منظم سرویس های دوره ای و رعایت اصول نگهداری پیشگیرانه است. این اقدامات به حفظ سلامت قطعات، عملکرد بهینه، و افزایش طول عمر مفید سیستم انتقال قدرت خودروی شما کمک شایانی می کنند.

فواصل توصیه شده برای تعویض روغن و فیلتر گیربکس اتوماتیک بی ام و پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری پیشگیرانه از گیربکس اتوماتیک بی ام و، تعویض به موقع روغن (ATF) و فیلتر آن است. اگرچه در گذشته، بی ام و برای برخی از مدل های خود از عبارت “روغن مادام العمر” (Lifetime Fill) استفاده می کرد، اما تجربه عملی و توصیه های جدیدتر بسیاری از متخصصان و حتی خود سازنده گیربکس (مانند ZF)، نشان می دهد که تعویض منظم روغن برای حفظ سلامت بلندمدت گیربکس، به ویژه در شرایط رانندگی واقعی و پس از گذشت چندین سال یا کارکردهای بالا، ضروری است.

چرا “روغن مادام العمر” یک مفهوم نسبی است؟

  • “مادام العمر” در اینجا معمولاً به معنای عمر مفید مورد انتظار خود خودرو یا گیربکس در شرایط ایده آل است، نه اینکه روغن هرگز نیازی به تعویض ندارد.
  • روغن ATF به مرور زمان و در اثر حرارت، فشار، و جذب آلودگی های ناشی از سایش قطعات، خاصیت روانکاری، خنک کاری، و پاک کنندگی خود را از دست می دهد.
  • فیلتر روغن گیربکس نیز به تدریج با ذرات معلق اشباع شده و کارایی خود را در جذب آلودگی ها از دست می دهد.

فواصل توصیه شده برای تعویض (به عنوان یک راهنمای کلی – همواره به دفترچه خودرو و توصیه مرکز تخصصی خود توجه کنید):

  • برای گیربکس های اتوماتیک ZF (مانند 6HP و 8HP) که در اکثر مدل های بی ام و استفاده می شوند:
    • شرکت ZF به عنوان سازنده اصلی این گیربکس ها، معمولاً تعویض روغن و فیلتر را هر ۸۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ کیلومتر کارکرد، یا هر ۸ سال یکبار (هر کدام زودتر فرا رسد) توصیه می کند.
    • این توصیه به ویژه برای خودروهایی که تحت شرایط رانندگی سخت تری قرار دارند (مانند رانندگی مکرر در ترافیک سنگین، رانندگی با سرعت های بالا، بکسل کردن، یا رانندگی در مناطق با دمای بسیار بالا یا پایین) اهمیت بیشتری پیدا می کند و ممکن است نیاز به تعویض در فواصل کوتاه تری (مثلاً هر ۶۰,۰۰۰ کیلومتر) باشد.
  • برای گیربکس های دوکلاچه (DCT):
    • این گیربکس ها نیز نیاز به تعویض روغن مخصوص DCT و گاهی فیلترهای مربوطه در فواصل مشخصی دارند که باید طبق دستورالعمل سازنده انجام شود.
  • برای گیربکس های CVT (در صورت وجود در برخی مدل های خاص بی ام و برای بازارهای معین):
    • روغن CVT نیز باید در فواصل زمانی یا کیلومتر کارکرد مشخص شده تعویض گردد.

نکات مهم در مورد تعویض روغن و فیلتر:

  • استفاده از روغن و فیلتر اصلی یا معادل با کیفیت OEM: همانطور که قبلاً تأکید شد، استفاده از روغن ATF با مشخصات دقیق توصیه شده توسط بی ام و یا ZF (مانند سری LifeguardFluid) و همچنین فیلتر اصلی یا با کیفیت معادل، برای جلوگیری از بروز مشکل و حفظ گارانتی (در صورت وجود) ضروری است.
  • روش صحیح تعویض: تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، به ویژه در مدل های جدیدتر، فرآیندی تخصصی است که ممکن است نیاز به تجهیزات خاص برای تخلیه کامل روغن قدیمی و تزریق روغن جدید با حجم و دمای صحیح داشته باشد. همچنین، پس از تعویض، گاهی نیاز به ریست کردن مقادیر تطبیقی (Adaptation Values) گیربکس با استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی است.
  • تعویض فیلتر و واشر سینی روغن (کارتر): هنگام تعویض روغن، معمولاً فیلتر داخلی گیربکس و همچنین واشر سینی روغن (در صورت وجود) نیز باید تعویض شوند تا از عملکرد صحیح فیلتراسیون و جلوگیری از نشتی اطمینان حاصل شود.

انجام منظم این سرویس در یک مرکز تخصصی و معتبر مانند مرسدس خودرو، یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای پیشگیری از نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و با هزینه های بسیار بالاتر در آینده است. این اقدام ساده، به حفظ نرمی تعویض دنده ها، کاهش استهلاک قطعات، و افزایش قابل توجه طول عمر گیربکس کمک می کند.

اهمیت بررسی و رفع به موقع نشتی های روغن گیربکس پیرامون موضوع تعمیر گیربکس بی ام و

نشتی روغن گیربکس، یکی از مشکلاتی است که اگرچه ممکن است در ابتدا جزئی به نظر برسد، اما در صورت عدم توجه و رسیدگی به موقع، می تواند منجر به آسیب های بسیار جدی و پرهزینه به مجموعه گیربکس بی ام و شما شود. بنابراین، بررسی منظم برای هرگونه نشانه نشتی و اقدام فوری برای رفع آن، بخش مهمی از نگهداری پیشگیرانه و جلوگیری از نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و است.

چرا نشتی روغن گیربکس خطرناک است؟

  • کاهش سطح روغن: اصلی ترین پیامد نشتی، کاهش تدریجی یا سریع سطح روغن ATF در گیربکس است. همانطور که می دانیم، روغن نقش حیاتی در روانکاری، خنک کاری، و عملکرد هیدرولیکی گیربکس اتوماتیک دارد.
  • افزایش اصطکاک و سایش: با کاهش سطح روغن، لایه محافظ بین قطعات متحرک نازک تر شده و اصطکاک و سایش بین آن ها افزایش می یابد.
  • گرم شدن بیش از حد (Overheating): روغن ناکافی نمی تواند به خوبی حرارت تولید شده در گیربکس را دفع کند، که این امر منجر به داغ شدن بیش از حد قطعات، سوختن روغن باقی مانده، و آسیب به کلاچ ها، باندها، و آب بندها می شود.
  • عملکرد نامناسب و خرابی قطعات: سطح پایین روغن می تواند منجر به لغزش دنده، تقه زدن، تأخیر در تعویض، و در نهایت، خرابی قطعات حساسی مانند پمپ روغن، مبدل گشتاور، و واحد مکاترونیک گردد.
  • آلودگی محیط زیست: نشت روغن خودرو بر روی زمین، علاوه بر کثیف کردن پارکینگ، می تواند به آلودگی خاک و آب نیز منجر شود.

محل های شایع نشتی روغن گیربکس در بی ام و:

  • کاسه نمدهای شفت ورودی و خروجی گیربکس (Input/Output Shaft Seals): این کاسه نمدها با گذشت زمان و در اثر حرارت و فرسودگی، ممکن است خاصیت آب بندی خود را از دست داده و دچار نشتی شوند.
  • واشر سینی روغن گیربکس (Oil Pan Gasket): سینی روغن (کارتر) که در زیر گیربکس قرار دارد، با یک واشر به پوسته متصل می شود. این واشر نیز ممکن است به مرور زمان فرسوده یا خشک شده و باعث نشتی گردد.
  • لوله ها و شلنگ های سیستم خنک کننده روغن گیربکس (Cooler Lines): در گیربکس های اتوماتیکی که دارای کولر روغن هستند، اتصالات یا خود لوله ها و شلنگ ها ممکن است دچار نشتی شوند.
  • پوسته گیربکس (Transmission Casing): در موارد نادر، ممکن است ترک های مویی یا آسیب دیدگی در خود پوسته گیربکس (مثلاً در اثر برخورد با مانع) منجر به نشتی شود.
  • محل اتصالات سنسورها یا شیر برقی ها: گاهی اوقات، اورینگ ها یا آب بندهای مربوط به سنسورها یا اتصالات الکتریکی روی پوسته گیربکس نیز می توانند منشأ نشتی باشند.

اقدامات لازم در صورت مشاهده نشتی:

  • در اولین فرصت به یک تعمیرگاه تخصصی (مانند مرسدس خودرو) مراجعه کنید تا علت دقیق و محل نشتی شناسایی شود.
  • از ادامه رانندگی با خودرویی که نشتی شدید روغن گیربکس دارد، خودداری کنید، زیرا ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به گیربکس وارد شود.
  • پس از رفع نشتی (که معمولاً شامل تعویض کاسه نمد یا واشر معیوب است)، سطح روغن گیربکس باید به میزان صحیح تنظیم شده و در صورت نیاز، روغن جدید جایگزین شود.

بررسی منظم زیر خودرو برای هرگونه نشانه روغن ریزی و اقدام فوری در صورت مشاهده، یکی از اصول ساده اما بسیار مؤثر در نگهداری از گیربکس بی ام و و جلوگیری از هزینه های گزاف تعمیر گیربکس بی ام و است.

تعمیر گیربکس بی ام و

تعمیر گیربکس بی ام و

پرسش و پاسخ های متداول در مورد تعمیر گیربکس بی ام و

در این بخش، به برخی از سوالات پرتکرار که ممکن است در زمینه تعمیر گیربکس بی ام و برای مالکین این خودروها پیش آید، پاسخ می دهیم.

سوال: آیا “لرزش خفیف” هنگام شروع حرکت در برخی مدل های بی ام و با گیربکس ZF 8HP طبیعی است؟

پاسخ: در برخی موارد، لرزش بسیار خفیف یا یک نوع “لغزش کنترل شده” در لحظه شروع حرکت یا در سرعت های بسیار پایین (به ویژه در گیربکس های ZF 8HP نسل اول یا در صورت نیاز به به روزرسانی نرم افزار یا ریست مقادیر تطبیقی)، ممکن است توسط برخی رانندگان حساس گزارش شود و لزوماً نشان دهنده خرابی جدی نباشد. اما اگر این لرزش محسوس، دائمی، یا همراه با صدا یا تقه باشد، حتماً باید توسط متخصص بررسی شود، زیرا می تواند ناشی از مشکل در مبدل گشتاور، کلاچ های داخلی، یا واحد مکاترونیک باشد.

سوال: “ریست کردن مقادیر تطبیقی” (Adaptation Reset) گیربکس اتوماتیک بی ام و چیست و چه زمانی لازم است؟

پاسخ: واحد کنترل الکترونیکی گیربکس (EGS/TCU) در گیربکس های اتوماتیک بی ام و، به مرور زمان و بر اساس سبک رانندگی شما و همچنین سایش طبیعی کلاچ ها، پارامترهای مربوط به فشار روغن و زمان بندی درگیری کلاچ ها را “تطبیق” (Adapt) می دهد تا تعویض دنده همواره نرم و بهینه باقی بماند. پس از برخی تعمیرات (مانند تعویض واحد مکاترونیک یا برخی قطعات داخلی) یا گاهی اوقات پس از تعویض روغن، یا حتی در صورت بروز برخی مشکلات عملکردی، ممکن است نیاز باشد که این مقادیر تطبیقی با استفاده از دستگاه دیاگ تخصصی ریست شوند تا گیربکس بتواند مجدداً خود را با شرایط جدید کالیبره کند. این کار باید توسط تکنسین ماهر انجام شود.

سوال: آیا استفاده از حالت “اسپرت” یا تعویض دنده دستی (Steptronic) به گیربکس اتوماتیک بی ام و آسیب می رساند؟

پاسخ: خیر، اگر به درستی و در محدوده مجاز دور موتور استفاده شود، حالت اسپرت یا تعویض دنده دستی به خودی خود به گیربکس آسیب نمی رساند. این حالت ها برای ارائه تجربه رانندگی پویاتر طراحی شده اند. با این حال، رانندگی مداوم و طولانی مدت در حالت اسپرت با دور موتور بسیار بالا، یا معکوس کشیدن های بسیار خشن و نابه جا، می تواند استهلاک قطعات گیربکس را (همانند هر سیستم مکانیکی دیگری) تسریع بخشد. استفاده متعادل و صحیح، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سوال: آیا تمامی تعمیرگاه ها قادر به تعمیر تخصصی گیربکس های پیشرفته بی ام و هستند؟

این مقاله هم شاید بکارت بیاد
تعمیر گیربکس تویوتا

پاسخ: خیر. تعمیر گیربکس بی ام و، به ویژه گیربکس های اتوماتیک مدرن ZF یا DCT، نیازمند دانش فنی بسیار خاص، تجربه عملی بر روی همین گیربکس ها، دسترسی به اطلاعات فنی و نقشه های تعمیراتی به روز، و از همه مهم تر، تجهیزات دیاگ و ابزارهای تخصصی بی ام و می باشد. بسیاری از تعمیرگاه های عمومی فاقد این امکانات و تخصص هستند. برای تعمیرات مطمئن و اصولی، باید به مراکز تخصصی و معتبر خودروهای آلمانی یا مراکزی که به طور ویژه بر روی تعمیر گیربکس های پیشرفته تمرکز دارند (مانند مرسدس خودرو با فرض پوشش این خدمات) مراجعه نمود.

سوال: آیا می توانم از روغن ATF ارزان تر یا با برند متفرقه برای گیربکس بی ام و خود استفاده کنم؟

پاسخ: اکیداً توصیه نمی شود. همانطور که در مقاله توضیح داده شد، گیربکس های بی ام و نیاز به روغن ATF با مشخصات بسیار دقیق و فرمولاسیون خاص دارند (مانند استانداردهای ZF LifeguardFluid). استفاده از روغن های ارزان قیمت یا با برندهای نامعتبر که این استانداردها را پوشش نمی دهند، می تواند در کوتاه مدت یا درازمدت منجر به بروز مشکلات جدی در عملکرد، افزایش سایش، داغ شدن بیش از حد، و در نهایت خرابی گیربکس شود. هزینه احتمالی تعمیر گیربکس بی ام و ناشی از استفاده از روغن نامناسب، به مراتب بیشتر از صرفه جویی اولیه در قیمت روغن خواهد بود.

سوال: “واحد مکاترونیک” قابل تعمیر است یا همیشه باید تعویض شود؟

پاسخ: در برخی موارد، اگر مشکل واحد مکاترونیک محدود به خرابی یک یا چند شیر برقی (سلونوئید) خاص، یا گرفتگی در مسیرهای هیدرولیکی بدنه شیرها (Valve Body) باشد، امکان تعمیر آن با تعویض قطعات معیوب یا تمیزکاری تخصصی توسط مراکز بسیار ماهر وجود دارد. اما اگر آسیب به برد الکترونیکی TCU (در صورتی که با مکاترونیک یکپارچه باشد) جدی باشد، یا اگر هزینه تعمیر به هزینه تعویض یک واحد نو یا بازسازی شده معتبر نزدیک شود، معمولاً تعویض کامل واحد مکاترونیک (به همراه برنامه ریزی و کدیابی لازم) گزینه منطقی تری خواهد بود. این تصمیم باید توسط متخصص و پس از بررسی دقیق اتخاذ شود.

سوال: چه تفاوتی بین گیربکس استوک، بازسازی شده (Remanufactured)، و نو برای بی ام و وجود دارد؟

پاسخ:

  • گیربکس نو (Brand New): مستقیماً از کارخانه بی ام و یا تأمین کننده اصلی (مانند ZF) تهیه شده و هیچ کارکردی نداشته است. بالاترین کیفیت و قیمت را دارد.
  • گیربکس بازسازی شده (Remanufactured/Rebuilt): یک گیربکس کارکرده است که به طور کامل دمونتاژ شده، تمامی قطعات فرسوده یا آسیب دیده آن با قطعات نو و اصلی تعویض گردیده، و مجدداً طبق استانداردهای کارخانه مونتاژ و تست شده است. معمولاً دارای گارانتی معتبری از طرف شرکت بازسازی کننده است و کیفیتی نزدیک به نو با قیمتی پایین تر ارائه می دهد.
  • گیربکس استوک (Used/Salvaged): یک گیربکس کارکرده است که از روی یک خودروی دیگر باز شده و بدون بازسازی اساسی، به فروش می رسد. کیفیت و کارکرد آن بستگی به سابقه خودروی قبلی دارد و معمولاً با ضمانت محدودتری (یا بدون ضمانت) عرضه می شود. ارزان ترین گزینه است اما ریسک بالاتری نیز دارد. انتخاب بین این گزینه ها بستگی به بودجه، میزان اهمیت گارانتی، و در دسترس بودن هر یک برای مدل خاص خودروی شما دارد.

نتیجه گیری

گیربکس خودروی بی ام و شما، به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی آلمان، نیازمند توجه، مراقبت، و در صورت لزوم، تعمیرات دقیق و تخصصی است تا بتواند همواره عملکرد بی نقص، رانندگی لذت بخش، و دوام مورد انتظار را برای شما به ارمغان آورد. آگاهی از نحوه عملکرد این سیستم پیچیده، شناخت علائم هشداردهنده، و پایبندی به اصول نگهداری پیشگیرانه، از جمله تعویض به موقع روغن گیربکس با سیالات اصلی و استاندارد، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از نیاز به تعمیر گیربکس بی ام و با هزینه های گزاف دارد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس بی ام و(در صورتی که این خدمت به صورت خاص توسط این مرکز برای این مدل ارائه شود، که با توجه به تمرکز بر خودروهای خارجی، نیاز به استعلام مستقیم دارد) و یا به طور کلی برای امور مربوط به تعمیر و سرویس های دوره ای خودروهای خارجی و وارداتی، می توانید با متخصصان ما در مرسدس خودرو از طریق شماره تماس 09911256007 تماس حاصل فرمایید. همچنین، برای آشنایی بیشتر با خدمات ما و اطلاع از آخرین اخبار و مقالات فنی، ما را در شبکه های اجتماعی به آدرس mercedes.khodro دنبال کنید.

مرسدس خودرو یکی از مراکز پیشرو و تخصصی در زمینه ارائه خدمات جامع و با کیفیت برای خودروهای خارجی و وارداتی در ایران است.
از اینکه تا پایان این مقاله با مرسدس خودرو همراه بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *